...Bukeen Sekadeer Jueel Papeer Lamee.....

Wednesday, March 07, 2007

Nak Sihat??

Basmallah

Alssalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Segala pujian adalah untuk ALlah Taala, Penguasa semesta alam..Solawat salam untuk junjungan mulia, Muhammad Al- Amin Sallallahualay hiwassalam..

Khaifahalukum ya ukhti, ya akhi??Kabar iman dan amal masing2?Lama ana tak surf blog sendiri. pastu tak update..tak de citer..tapi tak pe la..skang ni kecoh dengan hal kesihatan kpada orang yang dah tak sihat..sampai orang media kena stop plak iklan kat media elektronik merka asbab makanan segera. apa pula kaitan kesihatan dengan penyakit dan iklan makanan segera??asbab itu, orang kata 'Mencegah itu Lebih baik Dari Mengubat'..skng ana bagi fowd tipz kesihatan drp laman tenet mane ntah, but, dengan izin-Nya, asbab kita blaja2 amal dan hidupkan sunnah, akan berjaya di dunia dan akhirat..insyaAllah..AMIN..

seblom amal dan sampaikan, kenalah alert, sakit tu daripada ALlah, sihat juga daripada Allah, seperti gak hidup dan matinya kita. DIA yang lebih tau untuk apa, mengapa, di mana dsb..smoga berjaya.insyaALlah..


KHAZANAH 'SANTAPAN KESIHATAN' HULUBALANG

Berikut adalah sumbangan bersama seorang guru persilatan dan salah seorang murid kanannya. Beliau berpesan kepada webmaster :

a) Ada di antara doa-doa dibawah (dan doa-doa tambahan dimana perlu) wajib dirujuk kepada ulama-ulama, guru masing-masing, orang-orang yang berilmu dan kitab-kitab muktabar untuk mendapatkan nas/dalil yang secukupnya.

b) Bagi mereka yang berminat/atau ingin menambahkan ilmu yang telah dipelajari/diamalkan, sila pastikan anda merujuk kepada guru/ulama/orang berilmu terlebih dahulu untuk tujuan ijazah, penjelasan dan demonstrasi lebih meluas. Penerangan yang diberikan mesti melibatkan amalan-amalan asas seperti menghadiahkan Al-Fatihah kepada Rasulullah SAW dan pewaris-pewaris amalan (termasuk penulisnya) di bawah ini.

c) Penerangan yang diberikan dibawah tidaklah begitu terperinci. Sila dapatkan penjelasan sebagaimana (a) dan (b) di atas.

d) Untuk mereka yang berusia 18 tahun keatas sahaja. Sebaik-baiknya berusia sekitar awal 30-an hingga 40-an.

e) Terdapat juga amalan dibawah dikaitkan dengan sesetengah ajaran sesat. Rujuk terlebih dahulu sebagaimana (a) dan (b) di atas.

f) Bagi mereka yang berpenyakit tertentu (kronik atau tidak) termasuk perempuan hamil, pengamalan apa-apa yang dipaparkan dibawah mampu meninggalkan kesan sampingan tertentu. Sila dapatkan penjelasan sebagaimana (a) dan (b) diatas termasuk pakar perubatan (homeopati, moden dan tradisional dimana perlu)

g) Tujuan paparan ini bukanlah untuk menunjuk-nunjuk kelebihan atau membanding-bandingkan kelebihan amalan/petua masing-masing tetapi semata-mata untuk penyebaran pengetahuan bagi pesilat-pesilat dan orang ramai yang banyak melupai atau tidak diberitahu mengenai khazanah ini. Juga perlu diingatkan masih banyak petua/amalan selain daripada yang dipaparkan di bawah ini.

Bangun dari Tidur

Sebaik sahaja· membuka mata, rapat/samakan kedua ibujari kaki sambil mata memandang ke arah ibujari kaki yang dirapatkan. Baca doa bangun tidur.

Tarik nafas· perlahan-lahan (minima 3X dan maksima 9X) sambil membacakan dua kalimah syahadah setiap nafas.

Mengiring ke· kanan. Lakukan senaman/riadah 'kucing menggeliat' perlahan-lahan. Kemudian mengiring ke kiri dan ulangi riadah.

Kembali· mengiring ke kanan dan bangun perlahan-lahan dalam keadaan mengiring.

Rapatkan kedua· kaki dan letakkan ke atas lantai. Jika lantai simen/marmar, pastikan kaki anda diletakkan ke atas alas kain.

Bangun· perlahan-lahan dan berdiri tegak. Kemudian duduk bercangkung diikuti dengan riadah 'harimau menggeliat' atau senaman 'maqam 7'

Berdiri kembali· dan berlari anak setempat (atau lain-lain riadah yang sesuai) sehingga berpeluh.

Keringkan peluh· dengan keluar bersiar-siar diluar rumah. Tumpukan perhatian kepada alam semulajadi dan kehijauan sambil bertasbih setiap kali anda melihat kebesaran/keindahan alam ciptaan Rabbul Jalil.

Semasa· bersiar-siar, jika ada air embun pagi pada daun berpokok besar (awas..terdapat juga pokok beracun atau diracun dengan penyembur serangga), ambil sedikit dengan tangan kanan dan sapukan ke kedua belah tangan (ala wuduk)dengan memulakan dengan tangan kanan diikuti dengan tangan kiri sambil berselawat beberapa kali yang anda sukai.

Qada Hajat (buang air besar/kecil)

Baca doa masuk· tandas. Masuk ke tandas dengan kaki kiri dengan menutup kepala. Samada membuang air besar/kecil, niatkan bersama segala bentuk kekotoran dan penyakit keluar bersama-sama. Duduk mencangkung dan elakkan berdiri. Elakkan dari memandang najis. Keluar dengan kaki kanan. Baca doa keluar tandas.

Mandi

Menutup aurat.· Berwuduk penuh. Air mandian mestilah yang sejuk dan kurangkan air suam kecuali bagi mereka yang mempunyai penyakit tertentu atau bayi atau kanak-kanak yang masih kecil

Mulakan siraman· pada kaki perlahan-lahan sambil berselawat kepada Rasulullah SAW dan salam keatas Nabi Allah Khidir a.s.

Perlahan-lahan· siraman dinaikkan ke atas dalam keadaan selawat dan salam tanpa henti.. Siraman pada kedua tangan juga perlu bermula dari hujung jari sehingga bahu. Akhirnya ke leher dan muka dari dagu hingga ke dahi. Renjiskan air pada rambut (ubun-ubun) dan urut kulit kepala perlahan-lahan.

Baca Bismillah· dalam hati...Siram air perlahan-lahan dan mandilah seperti biasa.

Sepanjang· mandian, banyakkan selawat dalam hati.

Elakkan memberus· gigi/bersugi terlebih dahulu sehingga selepas sarapan.

Anda juga boleh mengamalkan sabun mandi asli (1 X seminggu) dengan ramuan:

a) Limau purut dikerat lintang, diperah airnya ke dalam air mandian bersama-sama dengan –kayu Beluru/Sintok ditumbuk dan dimasukkan kedalam baldi kosong yang dibubuh air sambil tangan mengacau-ngacau sehingga ianya mengeluarkan buih semasa air ditadah.

Baca Fatihah -· 1X, Al-Ikhlas - 3X, Al-Kursi -1X dan Selawat 3X dan ditiupkan kedalam air.

Ambil sedikit· air dengan tangan kanan menggunakan gayung (atau telapak tangan kanan) dan teguk/telan air sekali.

Kemudian kemam/simpan· sedikit air dalam mulut sambil memulakan siraman bermula dari bahu kanan sekali, bahu kiri sekali dan semasa menyiram ke kepala, semburkan air yang dikemam/simpan didalam mulut tadi sambil meniatkan keluar segala bentuk kekotoran dalam apa juga bentuk dalam diri kita.

Gantikan kain· basahan dengan tuala bersih. Kain basahan yang digunakan perlu disiram (tanpa dibilas) dan dijemur basah-basah dan tidak diperah sehingga ianya kering, barulah boleh dibasuh sekali lagi dengan cara biasa.

Sarapan

Tuangkan air· sejuk (mineral, labu sayong atau air kosong sejuk dari petisejuk -bukan yang berais) dan minum.

· Sebelum setiap teguk, niatkan 'Bismillah' dan selepas setiap teguk, niatkan 'Alhamdullillah'

Elakkan meminum· air pili walaupun bertapis.

Elakkan bernafas· didalam gelas. Habiskan air dalam senafas.

(Bagi perokok - jangan merokok terlebih dahulu)

Baca doa makan.·

Pastikan makanan· tidak terlalu panas. Mulakan sarapan dengan merasa sedikit garam terlebih dahulu (dengan tangan kanan). Kemudian bersarapan sebagaimana biasa. Habis sarapan, baca doa selepas makan.

Setelah· bersarapan, barulah memberus gigi atau bersugi.

Makanan Sarapan yang disyorkan

Susu Lembu Asli dicampur sedikit kismis (atau cebisan buah kurma) dan sedikit· madu lebah.

Nasi berlauk kering tanpa kuah.·

Kuih-muih yang tidak terlau manis·

Makanan berasaskan gandum seperti roti dsb.·

Kurangkan nasi· lemak atau makanan (berkuah dan pejal) yang pedas.

Amalan (Diet/Piramid) Pemakanan dan Minuman Harian

6 hari seminggu berasaskan sayur dan buah-buahan segar.·

Kurangkan makanan diawet termasuk barangan dalam tin, perencah, jajan,· makanan segera, air bergas dll.

1 hari seminggu makanan berasaskan daging samada ikan, ayam, lembu, kambing· dan sebagainya.

Kurangkan memakan kulit ayam, kaki ayam, hati/pedal ayam dan bahagian· belakang ayam (tempat keluar najis) Bagi lembu, kambing dan biri-biri, kurangkan memakan 'kemaluan/biji' binatang berkenaan.

Jika anda gemar memakan burung/biri-biri dan unta, amatlah baik sekali.·

Bagi anda yang· menggemari pucuk-pucuk/ulam - ulam raja, daun/buah mengkudu, pucuk paku, dll.

Lain-lain

Amalan 6+1 diatas termasuk makanan biasa juga melibatkan :

mengurangkan· makan/minum selepas jam 10.00 malam sehingga subuh. Jika ingin beribadat malam, jika perlu, minum air suam segelas (bercampur sedikit garam/atau tidak) sebagai bekal semasa keletihan atau mengantuk. Jika tidak dapat bertahan mengantuk, haruslah tidur terlebih dahulu sebelum bangun beribadat atau pun tidak.

Jika memakan· makanan, kekalkan penggunaan tangan kanan walaupun bersudu.

Makanan dikunyah· sehingga hancur sebelum ditelan Kurangkan minum melebihi dua kali selepas habis makan (kecuali anda adalah seorang perokok - selepas merokok, pastikan anda meminum air sejuk seperti diatas)

Basuh tangan· dengan menggosok kedua belah tapak tangan. Keringkan dengan cara menyapu kedua belah tangan sehingga ke siku sambil membaca selawat. Mulakan dari tangan kanan diikuti kiri.

Makanan sambilan - sebaik-baiknya 1 X sehari atau 1 X sseminggu iaitu sirih pinang lengkap dengan gambir, kapur dsb. Sirih perlulah dipetik dari pohonnya dengan salam kepada Nabi Allah Ilyas A.S. Sebaik-baiknya carilah sirih bentuk bulat untuk lelaki dan sirih bentuk bujur untuk perempuan. Sirih yang dipetik juga sebaik-baiknya yang mengadap matahari terbit dan bertemu urat. Selesai makan sirih, amalkan meminum air kelapa gading atau air kelapa muda. Kedua-dua amalan melibatkan semasa makan sirih dan meminum air kelapa gading atau kelapa muda mestilah mengikut adab makan yang disebutkan di atas dimana berkaitan

Sebelum Tidur, lakukan riadah ringkas dan minum segelas air suam dengan kaedah yang telah dinyatakan diatas.

Sedikit Adab Harian

Sebelum turun· rumah, pastikan anda berwuduk terlebih dahulu.

Pandang dengan· mata hati sejelas-jelasnya urusan yang ingin dilaksanakan pada hari berkenaan dan meyakini ianya dapat disempurnakan. (jika tidak sempurna juga..itu adalah takdir)

Sebelum· melangkah turun dari rumah, langkah dengan kaki kanan dan bacakan doa 'Bismillahi 'alaihi tawakkal tu 'alaLaah...sehingga hil-aliyyil azhiim'. Bagi mereka yang mempunyai amalan-amalan petua atau doa yang lain, pastikan anda mendapat penjelasan dari guru/ulama/kitab dan orang-orang yang berpengetahuan terlebih dahulu.

Lengahkan urusan anda jika :

a) Anda dipanggil semula masuk kerumah atau terlupa sesuatu dan kembali semula kerumah.

b) Atau anda seperti 'dihalang' oleh sesuatu (secara rohani dan jasmani)

b) Semasa memandang dengan mata hati, anda tidak nampak/gelap/kabur urusan anda itu.

Jika darurat, perlu turun juga, bacakan 2 ayat terakhir Surah Taubah/Baraah (yang dimulai dengan "Laqodjaa akum.....sehingga Rabbul Arsyil 'Azhiim'). Mulakan bacaan ayat ini dengan "a 'uuzubillahiminassyaitoonirrojiiim' (tanpa BismillahirRahmaanirRahiim...kerana Surah Taubah ini adalah satu-satunya surah dari Al-Qur'an yang tidak dimulakan dengan Bismillah...sila rujuk dengan ulama/guru/orang-orang yang berpengetahuan)

Sedikit Peringatan Makruf

Patuhilah· suruhan Allah SWT dan RasulNya sambil mengelakkan kemungkaran.

Sentiasa· bersangka-baik dan menjaga peradaban terhadap Allah SWT, Rasulullah SAW, Pemimpin, Guru, Ibubapa dan seluruh umat manusia.

Berfikiran· positif, matang, bijaksana dan tidak mudah putus asa.

Elakkan memenuhi· nafsu syahwat secara haram.

Kurangkan marah· (dengan berwudhu) dan banyak bersabar

Banyakkan· tawadduk, bertaubat, bersyukur, berusaha, sabar, berdoa, berharap dan takut kepadaNya serta redha akan segala pemberianNya (takdir)

Istiqamah·

Elakkan membuang· air kecil sambil berdiri terutamanya ke atas air yang tenang/mengalir, dsb. Wajib membersihkan mengikut kaedah Feqah (toharoh)

Antara Khasiat/Fadhilat/Hikmah/Kaifiyat Amalan di atas

a) Memanjangkan usia --> kecuali MAUT

b) Mengurangkan penyakit-penyakit kronik

c) Mengeratkan kasih sayang suami isteri

d) Wajah yang sukar dimakan tua atau kedut (tanpa menggunakan susuk yang haram)

e) Susuk badan yang tegap dan mampu bekerja keras walaupun usia melebih 50 tahun

f) Banyak lagi.

sumber http://www.geocities.com/pgssajkm/khazanah.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home